Incoterms; ICC – International Chamber of Commerce (Uluslararası Ticaret Odası) tarafından düzenlenen, eşyanın taşınması ile teslimi aşamalarında, sorumluluklar ve maliyetlerin taraflar arasında dağılımını belirleyen kurallardır.
Incoterms maddeleri İngilizce tanımların baş harflerinden oluşan kısaltmalarla ifade edilir.
İlk defa 1936’da yayınlanan Incoterms, değişen koşullara bağlı olarak 1963, 1967, 1976, 1980, 1990, 2000 yıllarında revize edilmiştir. Güncel kullanılmakta olan Incoterms 2010 versiyonu, 01 Ocak 2011’de yürürlüğe girmiştir. Sözleşme ve belgelerde belirtilmesi şartıyla bütün versiyonlar kullanılabilir. Kurallar hukuki açıdan ihtiyari nitelik taşır.
Sözleşme ve belgelerde Incoterms versiyonu ile birlikte yükleme yeri belirtilmelidir.
Incoterms 2019 versiyonu ile 2000 arasındaki 3 önemli değişiklik;E (EXW),
F (FOB, FCA, FAS),
C (CFR, CIF, CPT, CIP),
D (DAF, DES, DEQ, DDU, DDP) olan gruplama;
Tüm taşıma biçimlerine ilişkin kurallar (EXW, FCA, CPT, CIP, DAF, DDU , DDP )
Deniz ve iç karasuları taşımacılığına ilişkin kurallar (FAS, FOB, CFR, CIF, DES, DEQ) olarak yeniden düzenlenmiş,
DAF, DES, DDU yerine DAP, DEQ yerine DAT oluşturulmuş,
2000 versiyonunda FOB, CFR, CF teslim şekillerinde eşyanın geminin küpeştesini geçmemiş olması şartı, 2010 versiyonunda eşyanın gemiye doğru biçimde yüklenmiş olması şartı getirilmiştir.
Tüm Taşıma Türleri için Kullanılan Teslim Şekilleri
EXW – Ex Works
İhracatçının İş Yerinde Teslim; Tüm masraf ve riskler ithalatçıya ait olmak üzere eşyanın, ihracatçının depo ya da fabrikası gibi belirlenen yerde teslim edilmesidir.
FCA – Free Carrier
Taşıyıcıya Teslim; Eşyanın, ithalatçının belirlediği taşıyıcıya, ihracatçının ülkesinde belirlenen yerde teslim edilmesidir.
CPT – Carriage Paid To Taşıma Ücreti Ödenmiş Teslim; Belirlenen taşıta ait taşıma bedelinin (navlun) ihracatçı tarafından ödendiği, sigorta ve diğer masrafların ithalatçıya ait olduğu teslimdir.
CIP – Carriage and Insurance Paid To Taşıma Ücreti, Sigorta ödenmiş Teslim; İhracatçının taşıma ücreti ile sigorta masraflarını ithalatçının ülkesinde belirlenen noktaya kadar ödediği teslim şeklidir.
DAT – Delivered at Terminal Terminalde Teslim; Tüm masraf ve riskler ihracatçıya ait olmak üzere, eşyanın ithalatçının ülkesinde belirlenen liman/terminalde araçtan boşaltılarak teslim edilmesidir.
DAP – Delivered at Place Belirlenen Yerde Teslim; Eşya ithalatçının ülkesinde ve belirlenen adrese vergiler hariç tüm masraflar ödenmiş olarak teslim edilir.
DDP – Delivered Duty Paid Gümrük Vergileri Ödenmiş Halde Teslim; Eşyanın ithalatçının ülkesinde tüm masraflar ve gümrük vergileri ödenmiş olarak tüm teslim edilmesidir.
20'Dc Konteyner
Uzunluk |
5,897 mm |
19 ft 4.17 in |
Genişlik |
2,348 mm |
7 ft 8.44 in |
Yükseklik |
2,390 mm |
7 ft 9.90 in |
Kapı Açılışı |
||
Genişlik |
2,336 mm |
7 ft 8.01 in |
Yükseklik |
2,280 mm |
7 ft 5.45 in |
Ağırlık |
||
Max Brüt |
30,480 kg (24,000 kg) |
67,200 lb (52,910 lb) |
Dara |
2,240 kg (2,290 kg) |
4,940 lb (5,050 lb) |
Max Yükleme |
28,240 kg (21,710 kg) |
62,260 lb (47,860 lb) |
Yükleme Hacmi |
33.0 metre küp |
1,169 feet küp |
40' High Cube Konteyner
Uzunluk |
12,031 mm |
39 ft 5.66 in |
Genişlik |
2,348 mm |
7 ft 8.44 in |
Yükseklik |
2,695 mm |
8 ft 10.12 in |
Kapı Açılışı |
||
Genişlik |
2,336 mm |
7 ft 8.01 in |
Yükseklik |
2,585 mm |
8 ft 5.75 in |
Ağırlık |
||
Max Brüt |
32,500 kg (30,480 kg) |
71,650 lb (67,200 lb) |
Dara |
3,940 kg (3,990 kg) |
8,690 lb (8,880 lb |
Max Yükleme |
28,560 kg (26,490 kg) |
62,960 lb (58,400 lb) |
Yükleme Hacmi |
76.0 metre küp |
2,689 feet küp(2,684) |
Uzunluk |
5,893 mm |
19 ft 4.21in |
Genişlik |
2,346 mm |
7 ft 8.36 in |
Yükseklik |
2,384 mm |
7 ft 9.74 in |
Kapı Açılışı |
||
Genişlik |
2,338 mm |
7 ft 8.05 in |
Yükseklik |
2,244 mm |
7 ft 4.35 in |
Ağırlık |
||
Max Brüt |
30,480 kg (24,000 kg) |
67,200 lb (52,910 lb) |
Dara |
2,320 kg (2,450 kg) |
5,120 lb (5,400 lb) |
Max Yükleme |
28,160 kg (21,550 kg) |
62,080 lb (47,510 lb) |
Yükleme Hacmi |
33 metre küp |
1,155 feet küp |
Uzunluk |
5,458 mm |
17 ft 10.76 in |
Genişlik |
2,290 mm |
7 ft 6.16 in |
Yükseklik |
2,262 mm |
7 ft 5.06 in |
Kapı Açılışı |
||
Genişlik |
2,290 mm |
7 ft 6.16 in |
Yükseklik |
2,267 mm |
7 ft 5.10 in |
Ağırlık |
||
Max Brüt |
30,480 kg (24,000 kg) |
67,200 lb (52,910 lb) |
Dara |
3,120 kg (2,960 kg) |
6,880 lb (6,530 lb) |
Max Yükleme |
27,360 kg (21,040 kg) |
60,320 lb (46,380 lb) |
Yükleme Hacmi |
28.0 metre küp |
1,000 feet küp |
İç Ölçüleri |
||
Uzunluk |
5,958 mm |
19 ft 4.17 in |
Genişlik |
2,018 mm |
6 ft 7.45 in |
Yükseklik |
2,077 mm |
6 ft 9.77 in |
Max Brüt |
30,480 kg |
67,200 lb |
Dara |
2,720 kg |
6,000 lb |
Max Yükleme |
27,760 kg |
62,120 lb |
Yükleme Hacmi |
25 metre küp |
882 feet küp |
Uzunluk |
12,032 mm |
39 ft 5.31in |
Genişlik |
2,346 mm |
7 ft 8.36 in |
Yükseklik |
2,381 mm |
7 ft 9.74 in |
Kapı Açılışı |
||
Genişlik |
2,338 mm |
7 ft 8.05 in |
Yükseklik |
2,244 mm |
7 ft 4.35 in |
Ağırlık |
||
Max Brüt |
30,480 kg |
67,200 lb |
Dara |
4,120 kg |
9,080 lb |
Max Yükleme |
26,360 kg |
58,120 lb |
Yükleme Hacmi |
66 metre küp |
2,346 feet küp |
Uzunluk |
11,587 mm |
38 ft 0.29 in |
Genişlik |
2,290 mm |
7 ft 6.16 in |
Yükseklik |
2,539 mm |
8 ft 4.00 in |
Kapı Açılışı |
||
Genişlik |
2,290 mm |
7 ft 6.16 in |
Yükseklik |
2,572 mm |
8 ft 5.40 in |
Ağırlık |
||
Max Brüt |
34,000 kg (30,480 kg) |
74,960 lb (67,200 lb) |
Dara |
4,700 kg (4,800 kg) |
10,360 lb (10,580 lb) |
Max Yükleme |
29,300 kg (25,680 kg) |
74,960 lb (56,620 lb) |
Yükleme Hacmi |
67.0 metre küp |
2,378 feet küp |
İç Ölçüleri |
||
Uzunluk |
11,986 mm |
39 ft 3.89 in |
Genişlik |
2,236 mm |
7 ft 4.03 in |
Yükseklik |
1,968 mm |
6 ft 5.48 in |
Max Brüt |
45,000 kg |
13,180 lb |
Dara |
5,980 kg |
7 ft 5.45 in |
Max Yükleme |
39,020 kg |
86,030 lb |
Yükleme Hacmi |
53 metre küp |
1,862 feet küp |
Tür |
Ölçüleri |
Hacmi |
Tenteli Tır |
13.60m X 2.42m X 2.40m |
79 m3 |
Tenteli Mega Tır |
13.60m X 2.47m X 3.00m |
100 m3 |
Tenteli Optima Tır |
13.60m X 2.72m X 2.45m |
90 m3 |
Tenteli Maxima Tır |
13.60m X 2.46m X 2.85m |
95 m3 |
Tenteli Jumbo Tır |
13.10m X 2.42m X 2.55m |
79 m3 |
Kamyon Römork Tır |
(6.20m + 7.80m) X 2.42m X 2.50m |
110 m3 |
Normal Açık Tır |
+18 m X 2.44m |
m3 |
Damperlı Tır Ölçüleri |
-m X -m X -m |
+25 m3 |
Jumbo Açık Tır |
+18 m X 2.44m |
m3 |
Lowbed Tır |
-m X -m X -m |
m3 |
BİR KONTEYNERE KAÇ PALET SIĞAR?
Paletler, ürünlerin taşınması, dağıtılması ve depolanmasında kullanılan temel ekipmanlardan biridir. Dünyada çok farklı türde paletler kullanılmaktadır. Ülkelerarası standardizasyon farklılıkları verimli kullanımı azaltmaktadır. Örnek olarak ihraç malları, varış ülkesinde kullanılan taşıma ekipmanına uygun paletlere yeniden istiflenmek zorunda kalabilmektedir. Bu yüzden Uluslararası Standartlar Teşkilatı (ISO), konteyner paletleri konusunda standart boyutlar kabul etmiştir. Bununla birlikte değişik palet boyutları uygulandığı da görülmektedir. En sık kullanılan palet tiplerini Euro Palet ve Standart Palet olarak ikiye ayırabiliriz. Ölçüleri aşağıdaki gibidir:
Euro palet ölçüleri: En 800 mm x Boy 1200 mm
Standart palet ölçüleri: En 1000 mm x Boy 1200 mm
20’lik konteyner ölçüleri: Uzunluk 5900 mm x Genişlik 2350 mm x Yükseklik 2390
40’lik konteyner ölçüleri: Uzunluk 12000 mm x Genişlik 2350 mm x Yükseklik 2390
Yukarıdaki konteyner ölçüleri yaklaşık olup, konteyner ölçülerinin üretici bazında değişiklik gösterebileceğini unutmamak gerekir.
20’lik ve 40’lık konteyner ölçüleri dikkate alındığında, yerleşim düzeni istiflenemez olarak aşağıdaki şekillerde oluşturulabilir. Paletlerin yüksekliği, sağlamlığı ve mal cinsi elveriyorsa, üst üste konarak (istiflenebilir olarak) daha fazla palet de yüklenebilir. Paletlere karton kutular yüklendiğinde paletlerden taşma olmamasına dikkat edilmelidir. Ayrıca planlama yaparken konteynerlerin taşıma kapasitesi de (payload) mutlaka dikkate alınmalıdır. Konteyner istiflemesi malların alıcıya sağlam bir şekilde varması için tüm tedbirler alınarak yapılmalıdır.
20’lik konteynere tek sıra halinde 11 Euro palet veya 9-10 standart palet yüklenebilir.
40’lık konteynere tek sıra halinde 23-24 Euro palet veya 20-21 standart palet yüklenebilir.